Vad är svårt att få våra elever att lära sig? Varför? Hur kan vår undervisning utvecklas för att möta utmaningarna?
Med vardagliga undervisningsutmaningar som grund för det kollegiala utvecklingsarbetet finns stor potential att stärka den gemensamma kunskapsbasen i ett meningsfullt systematiskt kvalitetsarbete.
Författarna erbjuder här tänkesätt, konkreta redskap och en stegvis arbetsgång för att systematiskt ringa in och ta sig an de ämnesdidaktiska undervisningsutmaningar som uppstår i klassrummen. I boken lyfts vikten av att lärare tillsammans identifierar de ämnesdidaktiska utmaningarna och utifrån dessa finner vägar att vässa undervisningen. Det handlar om att ta avstamp i befintlig kunskap och erfarenhet i ett utvecklingsarbete som både kan dra nytta av och utgöra utgångspunkt för ny ämnesdidaktisk forskning.
Undervisningsutmaningar 7–9 vänder sig till praktiserande eller studerande lärare och rektorer i 7–9 som vill anlägga ett granskande förhållningssätt till den egna praktiken. Den kan med fördel användas av en hel skola för att främja det gemensamma arbetet för en skolutveckling som gör skillnad.
Sagt om boken:
”Upptäck kraften i att omvandla undervisningsutmaningar till en guldgruva för utveckling! I den här boken får vi både praktisk vägledning i att identifiera utmaningar som kan leda till utveckling, och en tydlig arbetsgång för att ta oss an dem. Genom att dela kunskap och arbeta tillsammans med våra utmaningar växer vi, och den här boken ger ett utmärkt stöd i det arbetet.”
Per Kornhall, författare och lärare
”Boken bygger på en lika enkel som genial idé: att identifiera undervisningsutmaningar som nycklar till skolutveckling. Genom att kartlägga undervisningen, ge verktyg för gemensam analys och utveckling kan undervisningen förbättras. Kort och gott blir boken till en verklig resurs för skolledare och lärare som vill stärka sitt kollegiala utvecklingsarbete och därmed fördjupa kvalitetsarbetet.”
Maria Andrée, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen och vetenskaplig ledare för Stockholm Teaching & Learning Studies
”Äntligen finns ett beforskat och väl utprövat redskap för att utveckla undervisningen! Att systematiskt identifiera utmaningar ökar möjligheterna att finna lösningar och kommunicera resultat. Sådan lärardriven didaktisk utveckling ger upphov till ny forskning och bidrar till att stärka lärarprofessionens kunskapsbas!”
Elisabet Nihlfors, professor em. Delansvarig för utvecklingen av ULF (www.ulfavtal.se)